Bij het vormgeven van evaluatie (o.a. in de ECTS-fiche) en het uitdenken van opdrachten (o.a. in Toledo) is het anno 2025 belangrijk om na te denken over de mogelijke rol van artificiële intelligentie.
Om AI-gebruik te beperken of te sturen en/of om er transparant over te communiceren met studenten maken we binnen Odisee gebruik van de de AI-schaal van Furze.
Het model heeft 5 ingangspoorten die in een circulair model geplaatst werden. De achterliggende boodschap is dat het ene niet beter is dan het andere, maar dat er per ingangspoort een afsprakenkader geldt in welke mate studenten AI mogen inzetten om hun leeruitkomsten te bereiken.
Hieronder worden de verschillende niveaus beknopt opgelijst. Extra toelichting vind je hier.
De opdracht wordt volledig zonder AI-assistentie voltooid. Dit niveau zorgt ervoor dat studenten uitsluitend vertrouwen op hun kennis, begrip en vaardigheden.
AI mag op geen enkel moment tijdens de opdracht gebruikt worden.
AI kan worden gebruikt voor brainstormen, het creëren van structuren en genereren van ideeën om het werk te verbeteren. Geen AI-inhoud is toegestaan in de uiteindelijke inzending.
AI kan worden gebruikt om duidelijkheid of kwaliteit van door studenten gecreëerd werk te verbetererne, maar er mag geen nieuwe inhoud worden gecreëerd met AI.
AI kan worden gebruikt, maar je oorspronkelijke werk zonder AI-inhoud moet, indien gevraagd, kunnen ingediend worden.
AI mag worden gebruikt als een ‘co-piloot’ om aan de vereisten van de opdracht te voldoen, waardoor een collaboratieve benadering met AI mogelijk wordt en creativiteit wordt bevorderd.
AI mag gedurende de hele opdracht gebruikt worden om eigen werk te ondersteunen en de studenten hoeven niet te specificeren welke inhoud door AI is gegenereerd.
De student is verantwoordelijk voor het eindproduct en voor de inhoud die te allen tijde moet kunnen toegelicht/verantwoord worden.
Studenten kunnen bepaalde AI tools inzetten die nog niet aangereikt zijn in de onderwijscontext en op die manier zichzelf en ook de docenten vervolmaken in het gebruik van AI. Studenten gaan hierover met docenten in gesprek en tonen hoe ze tot een bepaald resultaat gekomen zijn.
