Om een opleidingsonderdeel, reeks lessen, module, leerlijn … te (her)ontwerpen naar een blended aanpak kunnen we de ABC-methodiek gebruiken. Voluit heet die de ABC-LD-methodiek, wat staat voor ‘Arena Blended Connected – Learning Design’.
De ABC-methodiek is ontwikkeld aan de London University College door Clive Young en Natasja Perovic. Zij hebben zich gebaseerd op het werk van prof. dr. Diane Laurillard, die veel onderzoek heeft uitgevoerd naar het ontwerpen van onderwijs, de doelen die daarbij vooropgesteld kunnen worden en de leertypes die hieruit voortvloeien.
Waarom kiezen we voor de ABC-methodiek?
- In zeven stappen werk je van een vooropgesteld doel toe naar een ontwerp voor je onderwijspraktijk. Door deze gestructureerde aanpak kan je op relatief korte tijd een storyboard in elkaar steken dat je doet nadenken over je keuzes en je een globaal overzicht biedt van je blended aanpak.
- Je vertrekt vanuit het perspectief van de student. Meer bepaald: wat moeten de studenten op een bepaald moment doen? Dienen zij kennis te verwerven, iets te produceren of te onderzoeken, samen te werken …? En wat verwacht je hierbij dat de studenten doen? Dit sluit sterk aan bij het IKCO-principe ‘De lerende aan zet – eigenaarschap’ (zie ook het topic IKCO en Odisee 2027).
- Het is mogelijk, en zelfs wenselijk, om te werken in team. De methodiek leent er zich uitstekend toe om samen met collega’s het storyboard op te maken, stil te staan bij de keuzes die je maakt en de aanpak te bespreken.
- Op het einde van deze e-course heb je een storyboard met het ontwerp van je onderwijsaanpak. Dit biedt je houvast om de nodige stappen te zetten in de verdere ontwikkeling en concrete uitwerking van je opleidingsonderdeel, reeks lessen, module, leerlijn …