Huidige status
Prijs
Begin
Hoe zorg ik voor een goed klasmanagement?
“Gezag, dat heb je of heb je niet” en “Never smile before Christmas”. Iedereen heeft een mening rond klashouden en klasmanagement. Maar wat is echt effectief? Wat we zeker weten, is dat klasmanagement een thema is waar heel veel leerkrachten van wakker liggen vóór 1 september en erna.
Hoe leer je nu om goede afspraken te maken en routines te introduceren? Hoe kunnen scripts je helpen bij het omgaan met bepaalde uitdagingen of moeilijkheden? Je stapt in een snel veranderende onderwijswereld, waar je als leerkracht snel gepaste strategieën zal moeten inzetten die passen binnen de actuele maatschappelijke verwachtingen.
Kijkend naar klasmanagement willen we jou voornamelijk helpen bij het realiseren van een positieve leer- en leefomgeving waarbinnen jouw leerlingen optimaal kunnen ontwikkelen. We hebben hierbij voornamelijk aandacht voor het creëren van orde en rust door het maken van duidelijke afspraken of verwachtingen en het inbouwen van routines.
Hiermee onderstrepen we het belang van een proactieve aanpak en willen we vermijden dat er continu brandjes geblust moeten worden.
Natuurlijk blijft het belangrijk dat je als leerkracht kan reageren op storend of ongepast gedrag. Maar ook hierop kan je vaak al op voorhand anticiperen door het uitdenken van scripts voor enkele veel voorkomende uitdagingen in klasmanagement.
UITSTAPJE
Hoe de Ikea-winkel een voorbeeld is naar het inzetten van scripts.
Als leerkracht zouden we van onze klas een Ikea-winkel – met bijhorend plan – kunnen maken. Binnen deze winkelketen is er één te volgen winkelpad: een pad waarbij iedereen dezelfde richting volgt en er weinig of geen ontsnappingswegjes zijn…
Een klas met een duidelijk (Ikea)plan- en structuur werkt en maakt het voor de leerlingen moeilijk om zich te misdragen.
Tegelijkertijd willen we in deze Eduvraag ook kort inzoomen op het belang van een schoolbrede aanpak onderstrepen (herstelgericht werken, geweldloos verzet, nieuwe autoriteit, verbindend communiceren …). Als lerarenteam trachten we hierbij zoveel mogelijk te spreken vanuit een ‘wij’-vorm.
We koppelen de inzichten van klasmanagement aan andere Eduvragen. We werken ook hier vanuit het belang van een goede relatie met en tussen de leerlingen en beklemtonen zo ook binnen klasmanagement het belang van een productief en veilig klasklimaat. We werken eveneens vanuit effectieve (verbindende) communicatie en positieve relaties.
Kernbegrippen
Verwachtingen of afspraken – routines – scripts – schoolbrede aanpak
Gebruikte bronnen
Overzicht van geraadpleegde literatuur en materialen vind je hier.

UITSTAPJE



