In de MOOC Digiborden: de basis kwamen de 5 fases van het transitieframework van Beauchamp aan bod als leerlijn van hoe een gebruiker kan groeien en opgeleid worden tot volwaardige digibordgebruiker.
- De beginner (substitutiefase): De leerkracht gebruikt het digibord als schrijfbord (en dus als vervanging van het krijtbord) en/of als standaard projectiescherm.
- De lerende gebruiker: De leerkracht past de reeds bestaande ICT vaardigheden (vb. Word, Powerpoint) meer en breder toe op het digibord om tot eenvoudige en herbruikbare 'digibordlessen' te komen.
- De ingewijde gebruiker: De leerkracht verlaat wat hij reeds kende en maakt vanaf nu gebruik van programma's die specifiek ontwikkeld zijn voor optimaal digibordgebruik (digibordtools, bordboeken...).
- De gevorderde gebruiker: De leerkracht gaat op zoek naar interactie met en tussen leerlingen (vb. gebruik van interactieve oefeningen), de focus ligt meer op didactiek in plaats van op techniek.
- De samenwerkende gebruiker: De leerkracht en de leerlingen worden gelijkwaardige gebruikers en de leerkracht deelt zijn kennis, vaardigheden en materiaal met collega's.