Naar de inhoud springen
E-courses
Menu
  • Cursussen
  • Registeren
  • Aanmelden

Beschermd: Leren en ontwerpen (sept ’22)

Beschermd: Leren en ontwerpen (sept ’22)

Gepost op 10 september 202231 oktober 2022 door Hilde Van der Haegen 2

Deze inhoud is beschermd met een wachtwoord. Vul hieronder je wachtwoord in om het te bekijken:

Cursusmenu

Cursus home Uitklappen
Inleiding
Een lesontwerp maken: een verhaal van afstemming Deel 1 (H3)
We vallen meteen met de deur in huis
Drie goede redenen om voorbereid voor de klas te staan
Alles begint bij de didactische beginsituatie
Het meest eenvoudige bouwplan van een les die je kan bedenken
Een lesontwerp maken: handvatten Deel 1
Het belang van didactische begrippen
Aan de slag!
Doelgericht werken (H4)
| 1 Quiz
Je leerplan is je kompas
Er zijn 3 domeinen om in te leren
Wat eerst en wat erna? Doelen ordenen
Weet precies wat je doel is – over lesdoelen formuleren
Leerplannen zitten in een groter geheel
Aan de slag
Waar vind ik de leerplannen?
Mijn expertise in het onderwijs (H1)
Even een stapje terug
Waar kan je terecht met dit diploma?
Het secundair onderwijs in een modern jasje: the basics
Aan de slag: opdracht vakbekwaamheid
Aan de slag zoek je leerplan
Leerinhoud (H5)
Leerstof en leerinhoud? Wat maakt het uit?
Soorten leerstof
Leerstof kiezen
Start met nieuwe kennis en vaardigheden altijd concreet
Hoe kan ik leerstof ordenen in een les?
Al even kijken naar het lesontwerp
Leeractiviteiten (H6)
| 1 Quiz
Wat zijn didactische werkvormen en hoe kies je ze?
Welke didactische werkvormen zien we in dit opleidingsonderdeel?
De instructiewerkvormen Doceren, vertellen en demonstreren
Vragen stellen, gesprekken voeren en instructies geven, een opwarmer
Vragen stellen… een kunst
Uitnodigend inspelen op antwoorden
Zeg niet zomaar gesprek tegen een gesprek.
Opdrachten en instructies bij opdrachten
Een lesontwerp maken: een verhaal van afstemming (H3) Deel 2
Tips om eraan te beginnen
Gewoon doen? Wat doen goede (effectieve) leraren?
Voorbij het eendags-succesje: een krachtige leeromgeving
De didactische beginsituatie (H10)
Uit het (klas)leven gegrepen….
Didactische beginsituatie: meer dan één ding
De leerling en zijn beginsituatie
De klas als optelsom van individuen
Jij als leraar?
Elke school is anders
Situaties, infrastructuur en materiaal
Aan de slag
Groeperingsvormen en leeromgeving (H8)
Een groeperingsvorm kiezen
Groeperingsvorm en opstelling van de klas
Werken in (leer)zones
Van kritische houding naar reflecteren naar onderzoeken (H11)
Reflecteren een inleiding
Wat is reflecteren
Het nagesprek: herken je de laagjes?
Leren en onderwijs begrijpen (H2)
Hoe je kijkt naar jezelf en lesgeven bepaalt je gedrag
Welke rol speel je als leraar?
Op weg naar professioneel handelen
Bronnen en materialen (H7)
Wat zijn onderwijs- en leermiddelen?
Zeg niet zomaar bord tegen een bord
Handboeken en eigen materiaal
Hoe kies je het juiste onderwijs- en leermiddel?
Oefen
Toetsing (H9)
4 goede redenen om te evalueren
Het doel van je evaluatie
Evalueren: alleen de job van een leraar?
Evalueren met kwaliteit: 6 voorwaarden
Final checklist en quiz
1 Topic | 1 Quiz
Klaar voor de eindevaluatie?
Auteursrecht © 2023 E-courses – OnePress thema door FameThemes
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}