Visie
In wat volgt maak je kennis met de basisprincipes van de positie van Odisee ten opzichte van het gebruik van AI. Beknopte duiding kan je lezen op deze pagina voor studenten, extra duiding vind je op deze pagina voor docenten.
- Artificiële intelligentie biedt heel wat kansen voor het onderwijs.
Het gebruik van AI in onderwijs (altijd) tegenhouden heeft bovendien geen zin.
Studenten/docenten kunnen en zullen het gebruiken. - Het gebruik van AI is toegestaan wanneer het niet verboden wordt.
Er zijn momenten waarop het gebruik verboden kan worden. - De auteur is altijd verantwoordelijk voor het eindresultaat.
- Het materiaal representeert 100% de eigen kennis en competenties.
Let op!
Denk goed na aan welke AI machines je jouw data aanbiedt. Enkele tips voor veilig en ethisch gebruik.
Bij elk gebruik van AI gegenereerde inhouden is het belangrijk dat de eindgebruiker dit resultaat controleert.
Hallucinaties
Soms lijkt AI-output heel overtuigend maar zoals je reeds eerder in deze e-course leerde is elk LLM slechts een woordvoorspeller. Het is dus perfect mogelijk dat het resultaat compleet verzonnen en dus ook fout is.
Bias
AI-tools zijn getraind op immens grote datasets. Deze datasets zijn echter niet representatief. Er is geen transparantie over de filtering die ze toepassen. Bij blindelings vertrouwen in de AI-tool loop je een groot risico op het verder verspreiden van stereotypen of vooroordelen.
Niet elke nieuwe AI-tool is betrouwbaar. Wees extra voorzichtig bij het gebruik van niet ondersteunde tools en met het delen van persoonlijke gegevens.
Benieuwd naar welke AI-gerelateerde incidenten zoal gemeld worden? Hier kan je er enkele nalezen: Welcome to the Artificial Intelligence Incident Database
Deze richtlijnen kwamen tot stand in samenspraak met KU Leuven. Voor meer informatie ga naar:
Richtlijnen voor veilig gebruik van GenAI-tools – KU Leuven Learning Lab