De kleuter zelf

De kleuter zelf

De kleuter is een wezentje met enkele specifieke kenmerken. Kleuters zijn: 

  • heel nieuwsgierig 
  • experimenteren en verkennen actief met alle zintuigen 
  • hebben nood aan gewoontes en routines  
  • evolueren en variëren sterk op vlak van concentratie  
  • beleven alles vanuit hun emoties 
  • voelen veel intuïtief aan  
  • zijn egocentrisch ingesteld (al evolueert dit al snel)  
  • hebben behoefte aan beweging  
  • denken nog magisch  
  •  
  • maken nog geen scherp onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid 
  • snel verwonderd 
  • imiteren graag 
  • Kleuters evolueren echter ook snel. Doorheen hun kleuterjaren zetten ze op veel vlakken dan ook al grote stappen.    
  • de leerinhoud is saai of irrelevant
  • een gebrek aan zelfvertrouwen of het gevoel dat de taak te moeilijk is
  • externe factoren, zoals problemen thuis of een negatieve sfeer in de klas

Het helpt om deze zaken in je achterhoofd te houden om je kleuters intrinsiek gemotiveerd te krijgen. Doordat kleuters meestal makkelijk te motiveren zijn door wie ze zijn, zijn ze doorgaans intrinsiek gemotiveerd.  

Op bepaalde momenten moeten wij onze kleuters ook wel eens extrinsiek motiveren om hen uit hun comfortzone te halen of om te zien waar ze staan in hun ontwikkeling bijvoorbeeld. Ook dan is het echter zo dat kleuters hier vaak gemakkelijk in mee gaan, door je enthousiasme, je inkleding, je materiaal,…    

Als je een kleuter ziet die amotivatie toont, is dat meestal een signaal dat op iets anders wijst. Voelt die kleuter zich niet goed in zijn vel of broeit er iets? Tijd voor verdere observatie dus!  

Wil je meer lezen of horen over deze kenmerken?

neem dan zeker een kijkje in de bouwsteen over de beginsituatie. 

Wil je hier meer over lezen?

Verdiep je dan in ‘De wereld van het jonge kind’. (boek, zie bronnen)