De klas

Hoe kan je dit doen?

De inrichting van je klas en dus ook van je hoeken zal helpen om kleuters te motiveren om daar aan de slag te gaan. Sta bij de inrichting van de klas stil bij volgende zaken:  

  • Creëer ik een open en ruimtelijk gevoel in de klas? 
  • Zorg ik voor een duidelijke indeling in de ruimte? 
  • Maak ik de speelwerkplekken uitnodigend? 
  • Voorzie ik plaats voor de werkjes van de kleuters?   

 

Denk er ook over na welke sporen je van je thema zichtbaar kan maken in je klas of zelfs aan de deur. Die zaken kunnen ook weer de nieuwsgierigheid van je kleuters prikkelen en kunnen ervoor zorgen dat ze meer gemotiveerd zijn om eraan te beginnen.  

 

Ook verwijzen naar andere bouwsteen ‘Hoe zorg ik voor rijke klasomgeving’ 

Zorg voor voldoende concrete materialen waar de kleuters actief mee aan de slag kunnen. Hiermee hou je rekening met de kleuterkenmerken die we hierboven al beschreven. Bekijk je materiaalkeuze kritisch.  

  • Is je materiaal functioneel?  
  • Heb je voldoende materiaal en niet te veel?  
  • Is je materiaal aantrekkelijk? Zal het de kleuters aanspreken?  
  • Heb je ook spelmateriaal met open einde? Zet het materiaal aan om er creatief mee aan de slag te gaan?  

Filmpje? Of foto’s? Kan nog veranderen  

  • Maakt het materiaal je kleuters nieuwsgierig? Bedenk dat materialen waar kleuters nog niet vaak mee geconfronteerd zijn of waar ze vaak niet mee mogen spelen een extra aantrekkingskracht zullen hebben. 
  • Maak je in je klas al gebruik van natuurmaterialen? Natuurmaterialen hebben vaak een bijzondere aantrekkingskracht op kleuters.  

 

Tip 1: 

Als je kleuters zelf materialen laat meebrengen, zal je hen extra kunnen motiveren. Zij voelen zich hierdoor vaak extra betrokken. 

 

Tip 2: 

Materialen die aansluiten bij het thema kunnen ook een extra aantrekkingskracht hebben op de kleuters, omdat dit nieuwe zaken zijn die ze maar al te graag verkennen.    

Weet dat de klaspop ook heel wat zaken kan aanbrengen. Doordat kleuters nog sterk geloven in de klaspop, zijn ze vaak ook enthousiast voor zaken die hij of zij aanbrengt en ze zijn ze snel intrinsiek gemotiveerd. Zet je klaspop dus op gerichte momenten in om je kleuters betrokken te krijgen.  

 

Verwijzing : Wil je hier meer over lezen? Bekijk dan de volgende blog. 

 

Early Years blog | Hoe stimuleer je zelfredzaamheid?