Leren in diversiteit A

Huidige status
Niet ingeschreven
Prijs
Gratis (met registreren en inloggen)

Waarom nieuwe eindtermen?

De eindtermen waren meer dan 20 jaar oud, ze sloten niet meer goed aan bij de leefwereld van de jongeren van vandaag, er was nood aan een inhoudelijke verbreding en de daaraan verbonden maatschappelijke ontwikkelingen en verwachtingen. 

Deze inhoudelijke accenten leiden tot een inhoudelijke verbreding van het curriculum. Zo is er bijvoorbeeld meer aandacht voor digitale competenties en mediawijsheid

Wat is er nieuw?

  1. Geformuleerd in functie van sleutelcompetenties.
  2. Grotere inhoudelijke samenhang en afstemming.
  3. Meer nadruk op de resultaatverbintenis. Geen onderscheid meer tussen vakgebonden eindtermen en vakoverschrijdende eindtermen.
  4. In de B-stroom was er vroeger ontwikkelingsdoelen (minimumdoelen die de leerlingen niet noodzakelijk moeten bereiken), maar die de school wel moet nastreven. En is men nu overgestapt naar eindtermen. 
  5. Competentiegerichte en evalueerbare formulering.

Sleutelcompetenties:

Ook wel bekend als kerncompetenties, zijn een set van vaardigheden, kennis en attitudes die essentieel zijn voor persoonlijke ontwikkeling, actief burgerschap, sociale integratie en arbeidsmarktdeelname in de moderne samenleving. Deze competenties worden beschouwd als fundamenteel omdat ze niet alleen relevant zijn binnen specifieke vakgebieden, maar ook van toepassing zijn in verschillende contexten en situaties.

Er zijn 16 sleutelcompetenties (zie cursus).

Het integreren van sleutelcompetenties in het onderwijs is van cruciaal belang omdat ze leerlingen voorbereiden op een leven lang leren, hen helpen om te gaan met complexe uitdagingen in de samenleving en hen voorbereiden op de arbeidsmarkt van de 21e eeuw. Leraren spelen een belangrijke rol bij het ontwikkelen van deze competenties door ze te integreren in lesplannen, activiteiten en evaluaties.

Onderwijsdoelen

  1. Ontwikkelingsdoelen
  2. Eindtermen
  3. Eindtermen basisgeletterdheid
  4. Uitbreidingsdoelen Nederlands
  5. Specifieke eindtermen
  6. Basiscompetenties

Opbouw eindtermen Bloom (een taxonomie, geen hiërarchie)

Voor de formulering van de eindtermen is gebruik gemaakt van de herwerkte taxonomie van Bloom.

TRANSVERSALE EN INHOUDELIJKE EINDTERMEN

Transversale eindtermen zijn doelstellingen die de overheid vaststelt voor het onderwijs, gericht op de algemene vorming van leerlingen. In tegenstelling tot de vakgebonden eindtermen, die specifieke kennis en vaardigheden binnen vakken zoals wiskunde, taal, geschiedenis, enzovoort, benadrukken, hebben transversale eindtermen betrekking op vaardigheden, attitudes en kennis die relevant zijn voor alle vakken en voor het leven buiten de school.

Voorbeelden van transversale eindtermen kunnen zijn: kritisch denken, communicatieve vaardigheden, sociale en emotionele intelligentie, burgerschap, digitale geletterdheid, creativiteit, enzovoort.

 

 

Inhoudelijke eindtermen: Inhoudelijke eindtermen, ook wel vakgebonden eindtermen genoemd, zijn specifieke doelstellingen die bepalen wat leerlingen moeten weten en kunnen binnen een bepaald vakgebied. Deze eindtermen worden vastgesteld door de overheid en vormen de basis voor het curriculum en de leerdoelen in scholen. Ze zijn bedoeld om een minimumniveau van kennis en vaardigheden te garanderen voor alle leerlingen binnen het onderwijsstelsel.

Voorbeelden van inhoudelijke eindtermen kunnen zijn: “Leerlingen kunnen elektrische schakelingen samenstellen en analyseren, waarbij ze begrippen zoals spanningsbronnen, geleiders, isolatoren, schakelaars en weerstanden correct toepassen.”